Corona bezorgt Europese motorbranche flinke klap

Geplaatst op
motorverzekering

Door de uitbraak van het coronavirus worden vele industrieën zwaar getroffen. De economie zit immers in een neerwaartse spiraal, waardoor veel mensen minder te besteden hebben. Zeker fabrikanten van luxegoederen zien hun omzet kelderen. Zo ook motorfabrikanten en in het verlengde daarvan motorwinkels en aanbieders van motorverzekeringen. In dit artikel gaan we wat dieper in op het effect van corona op de motorbranche.

Alles of niets

Sinds jaar en dag is de motorbranche er eentje van hoge pieken en diepe dalen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de economische crisis die uitbrak in 2008, met een enorme productie- en verkoopafname als gevolg. Een decennium later schoten de verkoopcijfers echter door het dank, dankzij een enorme groei op de Aziatische markt.

Deze fluctuerende trend kende zijn vervolg in 2019, toen er in Europa liefst acht procent meer motorfietsen verkocht werden dan in het jaar ervoor. Echter, na het ineenstorten van de Indiase en daarmee de gehele Aziatische markt, bleef een nieuwe inkrimping ook in Europa niet uit.

Vooral Italië de klos door COVID-19

Zo’n economische teloorgang valt doorgaans wel aardig te voorspellen, zodat branches hier alvast op kunnen anticiperen. De uitbraak van het coronavirus COVID-19 zag echter natuurlijk niemand aankomen. Vooral Italië, één van de door corona zwaarst getroffen landen in Europa, kreeg een behoorlijke klap. Met vele bekende motormerken als Aprilia, Ducati, Moto Guzzi, Vespa en meer was de impact op de Italiaanse motorbranche enorm. De Borgo Panigale-fabriek stopte zelfs tijdelijk de productie volledig, een beslissing waarvan het nog maar de vraag is of dit het bedrijf de kop zal gaan kosten.

Virus laat zich ook gelden in het Verenigd Koninkrijk

Bij Triumph, de belangrijkste motorfietsenfabrikant van Groot-Brittannië, kregen werknemers in februari 2020 ook een klap te verduren toen honderden ontslagen werden aangekondigd. Dit als gevolg van het besluit van de fabrikant om de productie naar Thailand te verplaatsen, om kosten te besparen. Voeg daar de gedwongen sluiting van de Hinckley-fabriek aan toe en duidelijk is dat ook de Britse motormarkt een flinke knauw heeft gekregen. De toekomst van deze fabrikant ziet er bepaald niet rooskleurig uit.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het effect van corona op de Europese motormarkt. Ook in andere Europese landen is zowel de productie als de verkoop van motoren sterk afgenomen. Maar langzaamaan openen motorfabrieken en dealers hun deuren weer. Duidelijk moge echter zijn dat de branche jaren nodig zal hebben om weer volledig te herstellen, áls dit al zal gebeuren.